Met Barki en Orki in een bussie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marjolein Mekel - WaarBenJij.nu Met Barki en Orki in een bussie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marjolein Mekel - WaarBenJij.nu

Met Barki en Orki in een bussie

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

26 Juli 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Jeetje wat een Mongolen hier!!!

Zeker als je in Mongolie bent...

AUW! Het dak van het Russchisch busje is hard!

Barki is een ervaren Russchischbusjeschauffeur die ons, de toeristen, door Mongolie vervoerd. Leuk om te vertellen dat de wegen in Mongolie vrijwel geheel onverhard zijn. Onze Barki vindt het geweldig om hard te scheuren, wilde bochten te sturen en zo weinig mogelijk te remmen, of net te laat. AUW!!
Constant kijkt hij om zich heen om een orientatiepunt te vinden. Tja, lastig in de Gobiwoestijn, maar hij doet t goed. Vinden wij, de toeristen.

Met een stofwolk achter ons aan scheuren en denderen wij dus over de droge en wijdse vlakte. Zand, stenen en lage struikjes is het uitzicht vanuit het busje.

Af en toe gaat t: "STOP! BARKI!" Waarop Orki iets in het Mongools schreeuwt en Barki stopt.
Geradbraakt stappen wij, de toeristen, uit het bussie. Als een volleerde toerist schiet ik mijn foto's. Kamelen, paarden, schapen en geiten, gers en Mongoolse cowboys. Hup t bussie weer in en hobbelen maar!

O, Orki even voorstellen: de gids. Zij is de meest "ervaren" gids. Haar standaard zin is dan ook: "do joe haf an idea?" "Yes, maibee I sjoet do that" ZO fijn..

Landschappen wisselen zich af. Zo zitten we in een dor gebied, waarna we hobbelen door een gebergte, groene heuvels of zandduinen.
Ja, de Gobi is mooi, warm, maar mooi.

O en dan heb ik het nog niet gehad over het toeristententje dat de lucht in vloog tijdens een storm. (nadat wij, de toeristen, er nog net uit konden springen).
Vannood bivakkeren een stelletje toeristen daarom bij een Mongoolse familie op de vloer.
Dat's morgens de deur open gaat en er een Mongoolse man je vreemd in de ogen aanstaart, is dan ook weer een extra toevoeging op de toch al gekke ervaring.

Dus met Barki en Orki in een bussie door de Gobi. Zeker nog een lang te voelen ervaring ;-)

• 26 Juli 2009 - 09:20

Willem:

Marjolein, ik ben onwijs jaloers!

• 26 Juli 2009 - 09:50

Paps En Mams:

Hoi Marjolein,
    leuk verhaal hoor!
    Hoeveel bulten heb je inmiddels op je hoofd?, naast die ene verstandsknobbel.Daar moet je wel zuinig op zijn hoor.
    Op de volgende vakantie reis gaan wij Barki & Orki ook maar eens opzoeken.
    Gr.P&M, en nog veel leuke reisjes.(Kiek gout oet)

• 27 Juli 2009 - 13:04

Mw.Bronkers:

Hallo Marjolein,
    Wat een smaakvolle,komische verhalen heb je toch iedere keer.Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Naar omstandigheden gaat het redelijk goed met mij.
    De nierfunctie is nog 10% maar doet het nog steeds!!
    Lieve groet,Mw.Bronkers en dochters

• 28 Juli 2009 - 13:28

Tonnie:

Hoi Marjolein

Wat een mazzel voor jou dat ze hier fysiotherapie geven.Na je vakantie kunnen ze je gelijk onder handen nemen.Alle bulten vlak strijken en eventuele spierpijnen masseren.Volgens mij kun je niet wachten dat je weer terug bent.Het wordt anders best tijd, nog even en we weten niet eens meer hoe je er uit ziet.Misschien zie je er ook wel niet uit met al die bulten,schrammen en ik weet niet wat al meer!!!!! In elk geval nog heel veel plezier en geniet nog even met volle teugen.
    Lieve groet,

Tonnie

• 28 Juli 2009 - 14:36

Marti:

Nou Marjolein,

Ik wordt elke keer meer benieuwd naar die foto's.
    En .. volgende keer gewoon een fietsbroek met gel meenemen ..
    Ciao

• 09 Augustus 2009 - 10:34

Shaida:

T wordt tijd om te komen landen schatje.
    We zorgen voor een zachte landing.
    innige omhelzing
    Shaida