Homestay - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marjolein Mekel - WaarBenJij.nu Homestay - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marjolein Mekel - WaarBenJij.nu

Homestay

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

23 Februari 2009 | Thailand, Bangkok

Lieve iedereen,

Al liggende in een hangmat wacht ik op de familie die mij komt ophalen voor de homestay. Mijn boek is mooi en de tijd verstrijkt. Een uur na de afgesproken tijd zijn ze er nog niet. Het maakt mij niet uit. De hangmat ligt goed, een windje waait en ik heb alle tijd. Na 2,5 uur ga ik toch twijfelen...Hm.. Ik bel Bow die vaak alles weet, maar hij heeft geen telefoonnummer van ze. Drie minuten later komt de familie eraan. Toch meer geduld hebben!

Familie van O ga ik vergezellen. O, o, ze spreken nauwelijks Engels! O is een jongen van 9 jaar met, ik denk, een cerebrale parese (hersenverlamming) Hij is zwak en heeft last van spasticiteit en kan niet praten. O is wel altijd erg vrolijk. Zo mooi om te zien. O wordt verzorgd door zijn oom en tante Pon en Na.

De pick up rijdt ons door het Thaise landschap. Groene bergen, bamboe, altaartjes langs de weg, huizen op palen en palmbomen voor de palmolie. Er rijden motors/brommers op de weg met soms de hele hele familie erop. Na een tijd rijden vraag ik me toch af wanneer we er zijn. Zo ver kan het toch ook weer niet zijn. Door een paar woorden Engels kom ik er achter dat we naar hun dochter gaan aan zee. Waarom, geen idee, ik laat het maar op me afkomen.

Alleen even met Kim gegeten aan het strand, daarna naar een avondmarkt en 'savonds weer bijna 100km terug. Lief he. In de auto ben ik in gedachten verzonken. Volstrekt onbekende mensen laten mij in hun leven. Zo normaal, zo gewoon, zo bijzonder aan de andere kant van de wereld. De weg loopt over in een onverharde weg vol met stenen en na een tijdje kom ik aan bij hun huis. Tamelijk groot, geen banken of stoelen, want zitten doe we hier op de grond. Zoals het hier altijd gaat: de televisie gaat meteen aan. O wordt op de grond gelegd.

"aap naam" even douchen: een bak met water met een klein bakje waar je het water ermee uithaalt. Hurktoilet ernaast. Lekker badderend zie ik links van mij een kikker vrolijk huppen en rechts een grote familie mieren. Gezellig!

De volgende morgen om 6uur: "joe djogging??" In half schemering loop ik daar op mijn sandalen met twee thaise vrouwen te joggen.. Geweldig! Vooral als we langs een tempel komen waar ik luid een monnik hoor bidden door een microfoon.

Na het ontbijt bestaande uit rijst, vis, groente en een ander scherp prutje ga ik O behandelen. Hij heeft veel last van spasticiteit en is ook erg zwak. Alleen O heeft leuke pretoogjes. Later op de dag gaan we nog naar de markt en gaan we zwemmen in een rivier. Natuurlijk met kleren aan. Badkleding is not done. O gaat overal mee naar toe.

De laatste dag gaan we met nog meer kinderen naar een revalidatiecentrum in Ranong.
Dit was een impressie van mijn homestay. De eerste, er gaan er meer volgen. Morgen namelijk, op mijn verjaardag, ga ik naar Nung Ben.

Wordt vervolgd..
PS Foto's komen nog

  • 23 Februari 2009 - 13:57

    Herman:

    Mooi om enkele indrukken van je te lezen hier, heel herkenbaar soms. Fijn dat het je goed gaat op de berg. Een hele fijne dag morgen, geniet ervan en proficiat met je verjaardag!!!

  • 23 Februari 2009 - 14:04

    Iris:

    Hey nichtje!

    Wat een bijzondere ervaring...knap van je hoor.
    En morgen je verjaardag, the 24, staat op de kalender!
    Alvast van harte gefeliciteerd...!!
    Zal morgen een een speciaal kaarsje voor je aansteken.

    Liefs,
    Iris

  • 23 Februari 2009 - 14:12

    Yolanda:

    Hmmm klinkt als dat je op plekken komt, waar je als toerist of reiziger nooit zou komen.. Bijzonder!
    Veel plezier morgen,
    Liefs, Yolanda
    (stiekem een tikkeltje jalours.. smile)

  • 23 Februari 2009 - 14:42

    Tom En Liesbeth:

    de rust, de eenvoud, de eeuwige tijd stralen van je mail af...en wij maar haasten en onszelf voorbijhollen in onze westers wereld. Inspirerend!
    groetjes

  • 23 Februari 2009 - 15:06

    Youri:

    Ik vind het toch wel knap, dat die mensen met zo weinig of geen spullen al kunnen overleven. Ik vind het ook heel goed dat je die mensen helpt. Heel veel succes!

    p.s. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

  • 23 Februari 2009 - 15:34

    Corine:

    Wat een ervaringen daar weer allemaal! En alvast van harte met je verjaardag.

  • 23 Februari 2009 - 15:41

    Arjen Labee:

    Wel een paar dimensies rijker dan een zaaltje in Lunetten ;)

    Van harte met je verjaardag vast, vlak voor de fitness nemen we er een borrel op.

  • 23 Februari 2009 - 16:00

    Rop:

    Hé Mekeltje, jij in de hangmat, wij op de latten; Je de zon, wij heeeel veel sneeuw. Raar hoor. Nog 's bedankt voor je sms-je, je was de eerste! En ik ben helaas niet de eerste die jou alvast mag feliciteren: moet je niet in je eigen verhaal zetten want dan weet iedereen het. Bang dat we het zouden vergeten?
    GE-FE-LI-CI-TEERD MARJOLEIN ! ! !
    We zullen morgen voor je zingen en taart eten. Cadeautje komt over een half jaar of zo.
    (Vieren de Thai('s) net zo hun verjaardag, dw.z. dat je morgen mag "uitdelen"?)
    Geniet ervan, wat het ook wordt.
    Heel veel liefs J&R&Y&N

  • 23 Februari 2009 - 16:04

    Shaida:

    Lieverd, wat mooi om te lezen hoe het met je gaat. Hoe je de stroom volgt in je Zijn... want ja... don't push the river is t motto. Aanpassingsvermogen is groot omdat je hier vandaan komt.. dus t is gemakkelijker om te vertragen. En daar lijkt het op. Geduldigheid en overgave. Ik ben trots op je... heel trots.
    Morgen ben je jarig. En ik wens je een geweldige geboortedagviering toe daar in het verre Thailand. Mijn kaarsje brandt voor je.
    Namaste
    Shaida

  • 23 Februari 2009 - 16:51

    Ciao Bella:

    Gefeliciflapstaart!!!!!!
    Nog paar uurtjes maar dan toch echt jarig!

    Geen idee of je dit dan nog op tijd leest maar dat maakt ook niet uit :o)

    Nog even en ik kom ook die richting uit. Heb er helemaal zin in, alleen nog even wat zomer kleren scoren.

    We houden contact, moeten elkaar toch wel ergens kunnen tegenkomen daar :o)

    But first enjoy your Birtday!!!!

    Big kiss
    Patricia


  • 23 Februari 2009 - 17:35

    Sheila:

    Heeey Marjolein!
    Laat het de aller-apartste en mooiste verjaardag zijn.
    Dikke kus.
    Fijn dat je zo geniet...
    En zoveel te geven hebt..
    Ideaal met die natuur en mensen daar.
    Bedankt(kop chun cha?!) voor al je berichtjes. ;)
    A lot of blessings for you there, dat zal wel goed komen!

  • 23 Februari 2009 - 19:17

    Baukje:

    Hoi Marjolein,

    Van harte gefeliciteerd morgen! Ik hoop dat het een mooie dag wordt.
    Paul, de vervang-fysiotherapeut voor mijn fysiofitness doet het prima.

    Groetjes Baukje

  • 23 Februari 2009 - 20:04

    Rob En Bert:

    Allereerst Van Harte Gefeliciteerd met je eerste Thaise verjaardag!
    Ga je het nog een beetje vieren of valt dat daar uit de toon? Voor ons in elk geval een goed excuus voor een stevige borrel op je gezondheid en welbevinden! Erg leuk om je ervaringen te lezen en te beseffen hoe dankbaar je werk met toch onbekende mensen is.
    Een stevige knuffel van ons beiden!

  • 24 Februari 2009 - 05:49

    Cor:

    Van Harte Gefeliciteerd en nog vele jaren. Kus

  • 24 Februari 2009 - 06:11

    Tonnie:

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de gloria, in de gloria. HIEPER de PIEP HOERAAAAAAAAA.
    Een prachtig levensjaar gewenst lieve Marjolein.
    Prachtig verslag wederom,ik kijk elke keer uit naar het volgende. Ik las dat ze daar ook kikkers hebben misschien moeten daar ook netten geplaatst worden. Je weet maar nooit.Een hele fijne dag gewenst en ik neem er vanavond 1 op je gezondheid.
    Lieve groetjes en een fijne tijd. Tonnie

  • 24 Februari 2009 - 06:33

    Juan :

    Beste Marjolein, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! worden in Thailand verjaardagen ook gevierd? Hoop in ieder geval dat je een hele leuke dag hebt en nog vele jaren toegewenst! groetjes van Juan Parres

  • 24 Februari 2009 - 07:02

    Mw.Bronkers:

    Lieve Marjolein,
    HOERA!!!!!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!
    Heel bijzonder je verjaardag vieren in het verre Thailand.
    Gisteren heb ik een kamer
    geaccepteerd aan de zorgkant op de tweede etage.
    2 Maart krijgen we de sleutel!!
    Wij wensen je een hele fijne dag toe samen met je Thaise "familie".
    Veel liefs,
    Mw.Bronkers, Riet en Marika.

  • 24 Februari 2009 - 07:44

    Hans Kersten :

    Marjolein,een heel goede verjaardag,wat voor taart 'heb je daar?,
    geniet ervan!,Hans

  • 24 Februari 2009 - 08:02

    Ton Pisa:

    Marjolein, geniet maar van je verjaardag en Linda en ik feliciteren je vandaag met je verjaardag vanuit Utrecht!

  • 24 Februari 2009 - 08:34

    Sandra Kalmijn:

    Ha Marjolein,
    Alvast heel erg gefeliciteerd met je verjaardag, die zal je niet snel vergeten! Gaan ze nog voor je zingen?
    Groetjes, Sandra

  • 24 Februari 2009 - 09:17

    Simone:

    gefeliciteerd! en wat schrijf je mooi beeldend! fijne dag met bijzondere mensen in een mooi land. groetjes Simone

  • 24 Februari 2009 - 10:51

    Ria:

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria. In de gloriaaaa, in de gloriaaaaa. Hieperdepiep HOERA HOERA HOERA!!!!!

  • 24 Februari 2009 - 12:02

    Bert:

    hoi marjolein,
    allereerst van harte gelukgewenst met een nieuw levensjaar.
    je nieuw verhaal. maar eerst een fijne dag.
    je laatste verhaal was duidelijk en ontroerend.
    tja tijd kan een relatief
    begrip zijn.

  • 24 Februari 2009 - 17:22

    Dieneke:

    Hallo Marjolein,

    Mooi om te lezen en te zien waar jij mee bezig bent in Thailand. Geniet er van en een heel fijne verjaardag.

  • 24 Februari 2009 - 18:10

    Taz:

    Hé Marjolein!

    Weer zo'n indrukwekkend verhaal! :-)
    Btw nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je een mooie dag gehad?

    CU, Taz

  • 24 Februari 2009 - 19:31

    Alice En Tante Janny:

    Hoi Marjolein,

    Ik ben op dit moment bij mijn moeder in Paterswolde en liet haar even jouw laatste bericht lezen. Geweldig hoor, dat je dit doet! Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag! Hopelijk heb je een leuke dag gehad!

    Groetjes en veel plezier vanuit Paterswolde

  • 25 Februari 2009 - 12:08

    Marjoleinmekel:

    Gefeliciteerd en het moet een hele aparte ervaring voor je zijn om lang zal ze leven te horen in het Thais!! Wat ik uit je verslag ook kon lezen dat wild vreemde mensen aan de ander kant van de wereld je zo liefde vol ontvangen en dat je kinderen ondanks alle beperkingen toch laten blijken dat ze het fijn vinden. Ik heb bewondering voor je dat je dit doet. Geniet van alles wat je tegen komt. Deze ervaring tot nu toe pakt niemand meer van je af. Algo

  • 25 Februari 2009 - 12:34

    Annelies:

    Hi Marjolein,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hebben ze je nog toe gezongen? Wat een verhaal weer en bijzonder dit zo mee te maken. Veel patienten vragen naar jou hoe het met je gaat. Ik heb aan mevrouw van Buuren je foto's laten zien .... ze was zeer onder de indruk en ik moest je vooral de hartelijke groeten doen.
    Ik kijk weer uit naar je nieuwe foto's,
    Liefs Annelies

  • 25 Februari 2009 - 12:58

    Johanperdon@hotmail.:

    hoi vrokelijke marjolein hier een mailtje van klaas heb je het naar je zin ik heb al wat beertjes bij elkaar . gespaart maar voor ik ze op stuurt . wil ik graag weten of het adres goed is veelplzier groeten klaas wachten op bericht.

  • 26 Februari 2009 - 08:02

    Olga:

    Hoi marjolein,
    prachtig hoor. En nog van harte gefeliciteerd. Blijf lekker genieten van deze mooie ervaring. Ik ben je niet vergeten hoor maar mijn compu is nog steeds niet werkzaam en had op werk niet veel tijd, nu is het gelukkig weer wat rustiger. Dus als je niks hoort ik lees alles maar ben beperkt soms in reageren, qua tijd. Die homestay lijken me erg bijzonder en zo te lezen vind je het werk nu al leuker dan in nepal, houden zo. liefs Olga

  • 26 Februari 2009 - 22:04

    Eduard:

    Hoi,
    Denk dat ik vaker m'n mail moet bekijken. Natuurlijk véél te laat om je te feliciteren. maar toch.... Ben benieuwd naar het Taise verjaardagsidee.
    Hé, fijn dat je eerste homestay toch meeviel. Goede mensen die je op een bijzondere manier waarderen en dat je veel kan betekenen.
    Houd ons in ieder geval op de hoogte met je verhalen.

  • 01 Maart 2009 - 08:51

    Shaida:

    Kom s op met je strandfoto's!!En zo...en een foto van je Monnik. Ik denk veel aan je en hoop dat je ervan geniet. Tuurlijk wel ook veel werken wel... maar niet belle nie en nie internette nie is toch wel wennen he?
    dikke knuffffff

  • 01 Maart 2009 - 11:00

    Marion:

    mooi en indringend wat je meemaakt.
    maar ook de fotos vind ik te gek,volgens my zijn ze blij dat je er bent .trouwens 33jaar gworden las ik.marjolein
    tot de volgende keer
    groetjes marion
    ,

  • 04 Maart 2009 - 12:21

    Marion:

    Bedankt voor de leuke foto's! ik ben nu aan het fitnessen, groetjes Marion

  • 15 Maart 2009 - 08:26

    Johan En Klaas:

    en marjolein hoe gaat het met je .gaat alles goed met je .met mij gaat het ook goed . en met klaas ook .maar we missen je wel met het lopen marjolein .groeten van johan en klaas .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Welkom! Leuk dat je mijn belevenissen volgt op mijn logboek. Groetjes, Marolein

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 15558

Voorgaande reizen:

01 Juni 2017 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: